Hedemora Energi arbetar på uppdrag av kommuninvånarna. Vår uppgift är att leverera rent vatten, el, stadsnät, fjärrvärme och renhållningstjänster till så låga priser som möjligt. Vi arbetar hela tiden för att utveckla Hedemora till en så bra plats som möjligt att bo och verka på.
Varje år ser vi över våra priser och anpassar dem efter hur kostnaderna förändrats. En rad saker påverkar våra priser. Kostnaden för bränsle till våra fjärrvärmeanläggningar, för de investeringar vi behöver göra, inflationen och också säkerhetsläget.
I år höjer vi våra priser så här:
Fjärrvärme höjs med 7% på såväl den fasta avgiften som den rörliga. Höjningen är ett resultat av höga bränslepriser samt ett ökat behov av underhåll i anläggningen.
Elnät: 3% höjning för våra säkringskunder. Säkringskund är ett annat ord för den typ av avtal som våra privata kunder, samt delar av våra företagskunder har. I övrigt ingen höjning.
– Jag är väl medveten om att våra höjningar påverkar Hedemoraborna. Jag kan garantera att vi gjort allt vi kan för att minska behoven av prisökningar, säger Anders Engdahl, VD Hedemora Energi.
Förslag till prisjusteringar
Kostnad för vatten och avlopp, samt renhållning beslutas av fullmäktige. Priserna kommer att beslutas i december. Hedemora Energi föreslår följande höjningar gällande dessa områden:
Vatten och avlopp: en höjning med 10%. Förslaget till höjning är i enlighet med vår plan för reinvestering och de projekt för centralisering av vatten och avlopp som just nu pågår.
Avfall: 5,8% föreslagen höjning gällande avgifter för hushållsavfall, och 3% höjning för slam och latrin. Kraven på hur vi ska hantera vårt avfall ökar hela tiden. Allt material som kan återvinnas är idag en resurs, men det som hamnar i ”brännbart” är endast en kostnad. Detta såväl för Hedemora Energi, våra kunder och för klimatet. Ökad sortering är därför en av våra huvudfrågor.