Bedrägeriförsök i Hedemora energis namn

Vi har fått veta att kunder blivit uppringda med påstådd information om ett kommande elmätarbyte. Därefter ombes kunden identifiera sig med BankID, alternativt godkänna något genom BankID. Vi uppmanar till försiktighet med dina personuppgifter och med det du godkänner.

Bedrägerier är ett växande problem. Därför kraftsamlar polisen för att stärka din och samhällets förmåga att kunna stå emot brott. Hedemora Energi delar här polisens råd och prata gärna med någon du känner om bedrägerier och hur du skyddar dig.

Lägg på luren

Vi kontaktar inte våra kunder och ber om liknande underskrifter på liknande sätt.

Blir du kontaktad och är osäker över frågans giltighet? Lägg på luren och kontrollera frågan med vår kundtjänst på 0225 34900.

Har du på liknande vis bekräftat något via bankID och är orolig över om något blivit fel? Kontakta omgående din bank och polisen. Polisen uppmanar till att alltid anmäla bedrägeriförsök.

Polisens råd till dig:

  1. Lägg på luren – om du blir osäker ska du avsluta samtalet.
  2. Logga inte in eller lämna ut koder på uppmaning av någon annan.
  3. Lita inte på den som ringer även om den verkar trovärdig.

Läs mer på Polisen.se/telefonbedragerier

 

BACK