Varning för bedragare

Just nu kontaktas några av våra kunder av personer som uppger sig arbeta hos oss. Företaget i fråga ringer och ber dig som svarat att identifiera dig med bankID.

– Hedemora Energi arbetar inte på det här sättet. Vi ringer aldrig upp våra kunder och ber dem identifiera sig. Det är en del av vårt säkerhetsarbete att inte utsätta våra kunder för den risken ett sånt arbetssätt skulle innebära, säger marknadschef Kristina Backlund.

Istället vill vi varna våra kunder.

– Det här handlar med största sannolikhet om ett oseriöst företag som på ett eller annat sätt försöker utnyttja vårt namn och därmed lura våra kunder.

Tvekar du över den som kontaktar dig agerar med gott uppsåt?

  • Hedemora Energi ringer aldrig dig som kund för att du ska bekräfta något via bank-id. Det är endast när du kontaktat oss som vi i vissa funktioner ber dig bekräfta med bank-id.
  • Hedemora Energis telefonnummer är ett lokalt nummer. Våra telefonnummer har riktnummer 0225 följt av 349 XX.
  • Be om personens namn och nummer, och kontrollera sedan fråga med vår kundtjänst på 0225 349 00.
  • Obs! Inloggning till Mina sidor på vår hemsida hanteras genom bank-id.

Bedrägerier är ett växande problem. Därför kraftsamlar polisen för att stärka din och samhällets förmåga att kunna stå emot brott. Hedemora Energi delar här polisens råd och prata gärna med någon du känner om bedrägerier och hur du skyddar dig.

Polisens råd till dig:

  1. Lägg på luren – om du blir osäker ska du avsluta samtalet.
  2. Logga inte in eller lämna ut koder på uppmaning av någon annan.
  3. Lita inte på den som ringer även om den verkar trovärdig.
  4. Anmäl alltid bedrägeriförsök.

Läs mer på Polisen.se/telefonbedragerier

BACK